چهارسال تا انقراض یوزآسیایی؟

در نشست خبری به مناسبت روز یوزپلنگ آسیایی بار دیگر بر این مساله تاکید شد که با ادامه یافتن روند‌های موجود پنج سال دیگر این گونه نادر منقرض خواهد شد. مدیرعامل انجمن یوز ایرانی که هشتم شهریور امسال عنوان کرده بود تنها دو یوز دیگر باقی مانده است، روز گذشته بار دیگر با اعلام این خبر گفت:« چنانچه روند کنونی ادامه پیدا کند، یوزپلنگ تا پایان دهه ۹۰منقرض خواهد شد.»...

مدیر پروژه حفاظت یوزپلنگ آسیایی هم که پیش از این باقی ماندن تنها دو یوز ایرانی را مورد تردید قرار داده بود، عنوان کرد: «صرف نظر از اینکه چه تعداد یوزپلنگ ماده در کشور داریم، چه این عدد دو باشد و چه ۲۰، در بحرانی که یوزپلنگ ایرانی با آن روبه روست، چندان تفاوتی نخواهد کرد.»

وضعیت محیط زیست در کشور بر اساس گفته های مسئولان محیط زیست بحرانی است. فشار تغییر اقلیم بر تنوع زیستی، محیط طبیعی و گونه‌ها بسیار بالاست و این امر هر لحظه خطر انقراض گونه های گیاهی و جانوری را به دنبال دارد. این در حالی است که خطر انقراض گونه های جانوری و گیاهی تنها متوجه کشور ما نیست، بلکه این مساله هر محیط زیست دیگری را تهدید می کند و باید با اتخاذ برنامه های کارشناسی شده بتوان این تهدیدها را کم کرد. در کشور ما شیر ایرانی، ببر ایرانی، یوزپلنگ ایرانی، پلنگ ایرانی، سیاه گوش ایران، گربه پالاس،گوزن زرد و ... در معرض انقراض هستند.

3 نظر

  1. بی نامبی نامsays:

    معمولا در تاریخ ایران،اختصاص روز،تمبر،نماد،تندیس و ... به معنی از بین رفتن و نابودی و مرگ بوده و است. تمام.

    • مدیر سایتM.m Milasi(Yoooz) :

      حرف شما صحیح است،اما مسئولان درمورد یوزپلنگ زیاد کم کاری نکردند و فعلا جلوی انقراض گرفته شده،اما هرلحظه انقراض یوزایرانی ممکن است.

  2. kksays:

    گوووود

  3. kksays:

    سلام ممنون وبسایت توهم عالی بود ولی قالبتو میشه بگی کجا گرفتی

    • مدیر سایتM.m Milasi(Yoooz) :

      سلام مچکرم-ازقسمت قالب ها،توپنل مدیریت میتونی دریافتش کنی_ درضمن این قالبو من کاملا برای وبلاگ یوزپلنگ ایرانی شخصی سازی کردم و قالب اصلیش شبیه این نیست.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!