حال یوزپلنگ خوب نیست

یک کارشناس حیات وحش اداره کل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه اگر فکر اساسی برای مدیریت یوزپلنگ نشود منقرض خواهد شد، گفت: هر چند امروز برخی از کارشناسان این گونه را منقرض شده محسوب می کنند، تعداد آمار این گونه باید دقیق برآورد شود اما تاکنون اطلاعات دقیقی از این گونه در منطقه عباس آباد در دست نیست.

عباس آباد یکی از بهترین زیستگاه های کویری و نیمه بیابانی است و از آن به عنوان بهشت گربه سانان یاد می شود، چراکه بیشترین گونه گربه سانان و سگ سانان در این منطقه حضور دارند.

وی افزود: از مهم ترین گونه های ثبت شده در منطقه عباس آباد می توانیم به یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، کارکال، گربه شنی، شاه روباه، جبیر، هوبره و زاغ بور اشاره کنیم.

این کارشناس حیات وحش اداره کل محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه یوزپلنگ وضعیت خاصی دارد در این منطقه و در کل کشور دارای حساسیت ویژه ای است. هرچند که متاسفانه اطلاعات دقیقی از تعداد آنها نداریم. چندین سال پیش دوربین های تله ای تصاویری از یوزپلنگ آسیایی ثبت کرده اند، ولی آمار دقیقی از آنها در منطقه عباس آباد در دسترس نیست.

امیدی اضافه کرد: به دست آوردن اطلاعات به خصوص تعداد گوشتخواران و گونه های شب فعال دشوار است، اما با توجه به اینکه یوزپلنگ از گونه های در معرض انقراض است و اگر فکر اساسی برای مدیریت این گونه نشود منقرض خواهد شد . هرچند که امروز برخی از کارشناسان هم این گونه را منقرض شده محسوب می کنند، تعداد آمار این گونه باید دقیق برآورد شود، ولی تاکنون در منطقه عباس آباد اطلاعات دقیقی از این گونه در دست نیست.

وی با بیان اینکه استفاده از ژنتیک و یا تکثیر در اسارت از راهکارهایی است که می توان یوزپلنگ را از این وضعیت خارج کند، ادامه داد: یوزپلنگ در زادآوری و جفتگیری سختگیر است و تکثیر این گونه در اسارت نیز نیازمند تدابیر بسیار خاصی است.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...