فرهنگ سازی برای پایان دادن جنگ انسان و یوز

دکترجوکار:

وضعیت یوزپلنگ‌ها تقریبا تثبیت شده است ولی باید این وضعیت قابل ارتقا باشد، یعنی با صرف هزینه بیشتر وضعیت حفاظت و کیفیت آن بالا برود. همچنین باید طرح‌هایی برای تکثیر گونه و توجه به آن اجرا شود، چون تا به حال طی سال‌های گذشته تمام بودجه برای حفظ زیستگاه‌ها هزینه شده و زیستگاه‌ها بدون تغییر باقی مانده اند تا یوزپلنگ‌ها از خطرات نجات پیدا کنند، اما افزایش جمعیت چشمگیری از یوزپلنگ‌ها به وجود نیامده است. گرچه در ابتدای امر این موضوع غیر قابل پیش بینی بوده ولی اکنون متوجه شده ایم که لازم است اقدامات فراتری از حفظ زیستگاه‌ها انجام شود. ...

در تدارک بودجه هستیم، یعنی اگر در لوایح بودجه سال آینده به سازمان محیط زیست توجه بیشتری شود امیدواریم کار بهتری در این مورد انجام شود. این در حالی است که انقراض یوزپلنگ‌ها را تکذیب می‌کنم. در طی ۱۵ سال گذشته نوسانات مختلفی در جمعیت این گونه وجود داشته است.

 
 از جمله اتفاقی که اکنون در شرف وقوع است این است که جمعیت یوز ماده در منطقه ای در حال کاهش است، در حالی که در مناطق شمالی مثل توران افرایش جمعیت یوز ماده و زادآوری وجود دارد. به هر حال ممکن است که یوزپلنگ توسط سگ گله گرفته شود و از آنجا که جمعیت این گونه کم است جبران ناپذیر خواهد بود.
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!