سرعت یوزپلنگ آسیایی.ازنگاه سایرمنابع

خبر گزاری دانا
میزان سرعت
آنها قادرند با سرعتی‌ معادل‌ ‌110‌ کیلومتر بر ساعت‌ بدوند. یوزپلنگ‌ها سریع‌ترین جانور دونده بر روی خشکی هستند. نکته جالب توجه اینکه مطالعات اخیر نشان می‌دهد که موفقیت این گربه‌سانان در شکار بیش از اینکه وابسته به سرعت بالای آنها باشد به توانایی منحصر بفردشان در باز ایستادن از حرکت و شروع به دویدن ناگهانی به واسطه...

داشتن چالاکی فوق‌العاده‌ است.

 

سایت تفریحی اس ام اس جوکز

عنوان سریعترین دونده دنیا در اختیار یوزپلنگ ۱۱ ساله‌ای  است که در باغ وحش سین سیناتی نگهداری می شود.

یوزپلنگ باغ وحش سین سیناتی نخستین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی توانست با ثبت رکورد طی کردن مسافت ۱۰۰ متر در ۶٫۱۳ ثانیه، عنوان سریعترین پستاندار جهان را از آن خود کند. این رکورد پیش از این در اختیار «نیانا» یوزپلنگ آفریقای جنوبی با زمان ۶٫۱۹ ثانیه بود.

روزنامه ایران

دیگر وقت آن رسیده که در مورد یوزپلنگ ها و سرعت افسانه ای آن ها در حیات وحش تجدید نظر کنیم چرا که سرعت این گربه سانان برخلاف تصورات قبلی فقط 54 کیلومتربرساعت است، اما این قدرت مانور و شتاب حرکت آن ها در لحظات نزدیک شدن به شکار است که هر شانسی را از صید می گیرد.«آلن ویلسون» از دانشکده دامپزشکی دانشگاه سلطنتی لندن که مقاله اش را به تازگی در نشریه نیچر منتشر کرده، می گوید: «همه فکر می کنند یوزپلنگ ها به شکلی باورنکردنی سریع هستند و می توانند با سرعتی نزدیک به 100 کیلومتربرساعت بدوند، اما این نتایج دقیق نیست. این تحقیقات به کمک سرعت سنج هایی با دقت نه چندان مناسب و روی یوزپلنگ هایی انجام شده که در اسارت بزرگ شده اند و با شکار در حیات وحش و شیوه های آن بیگانه هستند.»
    ویلسون و همکارانش با استفاده از قلاده هایی که به صورت خورشیدی شارژ می شوند و مجموعه ای از ردیاب جی.پی.اس، شتاب سنج ، ژیروسکوپ و قطعات دیگری که می تواند درک بهتری از زندگی و شکار در دشت ها به محققان بدهد، در آن ها به کار گرفته شده، حرکات سه یوزپلنگ ماده و دو یوزپلنگ نر را لحظه به لحظه ثبت کرده اند. بالاترین سرعت ثبت شده توسط این قلاده ها 93 کیلومتربرساعت است، اما همزمان نشان می دهد یوزپلنگ ها معمولاً با سرعتی حدود 54 کیلومتربرساعت می دوند. در حقیقت این شتاب گرفتن فوق العاده این گربه سانان است که از آن ها شکارچیانی کم نظیر ساخته است. یوزپلنگ ها می توانند در هر قدم شتاب خود را 3 متربرثانیه افزایش داده و نزدیک به 4 متر در هر ثانیه از شتاب خود بکاهند. این افزایش شتاب خیره کننده نیازمند قدرت ماهیچه ای آنهاست.ویلسون می گوید: «یوزپلنگ ها قهرمان سرعت نیستند. آن ها بخش بزرگی از موفقیت خود را مدیون شتاب گرفتن و قدرت مانور فوق العاده خود در برابر شکارهای سریعی مانند بزهای کوهی و غزال هستند که در لحظات پایانی شکار بسیارتعیین کننده می شود. شکارهای آن ها حیواناتی چابک هستند و صید آن ها بیشتر از این که نیازمند سرعت بالاباشد، مستلزم مانورهای دقیق و گام های حساب شده است.»

ویکی پدیا

سرعت یوزپلنگ در عرض ۲ ثانیه پس از شروع دویدن به ۷۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد که از شتاب بسیاری از خودروهای مسابقه‌ای نیز بیشتر است.

1 نظر

  1. نادیانادیاsays:

    بدک نبود خوب

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!